milyarder13

milyarder13

milyarder13

milyarder13

نکته هایی در رابطه با مراسم خواستگاری


نکته هایی در رابطه با  مراسم خواستگاری

مراسم خواستگاری یکی از مراسم سنتی و ارزشی ازدواج ایرانی است . ای کاش همه لحظات زندگی مثل لحظه مراسم خواستگاری بود . زیبا ، رمزآلود و به یاد ماندنی . محیط پر است از انرژی مثبت ، اعتماد و اطمینان . دو خانواده می روند که با یک وصلت یکی شوند ، درهم آمیزند ، متحد شوند و فرزندان شان با ازدواج تولید نسل نمایند و به بقای بشریت و مفهوم ازدواج پاسخ گویند .
والدین در این لحظات گرچه برای فرزندان شان به خواستگاری می روند یا پذیرای خواستگار هستند ولی یک بار دیگر به یاد خاطرات گذشته خود می افتند .
مراسم خواستگاری گرچه لحظات خوش و مطلوبی دارد ، ولی معمولاً با نوعی اضطراب ، دلواپسی و دلشوره همراه است.دیدن ها ، پسندیدن ها ، بله گفتن ها ، جواب رد دادن ها . چی بپوشم ؟ چطورشروع کنم و چه حرفی بزنم که خوب باشد ؟
قدیمی ها می گفتند : « باید چهل کفش آهنین و هفت خمره روغن چراغ سوزاند تا یک عروسی سر بگیرد . »
گرچه مرد پیشنهاد دهنده است ولی خانم ها هم نباید خود را دست کم بگیرند ، زیرا نخست ، این خانم ها هستند که اگر جواب مثبت ندهند عروسی  سر نمی گیرد ،  ثانیا ً در اسلام  تصریح  نشده

است که حتماً مردان پیشقدم بشوند . مگر نه اینکه وقتی خطبه عقد خوانده می شود این زن است که آغازکننده پیوند زناشویی است و با گفتن « خودم را به نکاح تو درمی آورم » مرد را تشویق می کند که « قبلتُ » بگوید .

بخوانید : از خواستگاری تا ازدواج

سؤال : مراسم خواستگاری چه نقشی در ازدواج دارد ؟
جواب : مراسم خواستگاری مقدمه ازدواج است و هیچ تعهدی برای ازدواج ایجاد نمی کند . پس دختران جوان نباید خواستگاری را به منزله ازدواج تلقی کنند .
سؤال : مراسم خواستگاری با بله برون چه فرقی دارد ؟
جواب : مراسم خواستگاری مرحله ارزیابی و مشاهده دختر و پسر است ، ولی بله برون پس از خواستگاری است و زمانی صورت می گیرد که درخصوص مهریه ، جهیزیه ، زمان عقد و عروسی ، مخارج عروسی و ترتیب این مراسم طرفین به تفاهم و توافق می رسند .
سؤال : آیا مراسم خواستگاری و موافقت با خواستگاری جنبه قانونی دارد ؟
جواب : وعده ازدواج ایجاد رابطه زوجیت نمی کند . بنابراین تا زمانی که عقد رسمی صورت نگیرد طرفین هیچ گونه تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند .
سؤال:برای مراسم خواستگاری چندنفر باید همراه داماد باشند ؟
جواب : پدر ، مادر ، یک خواهر و یا برادر بزرگتر و درصورت لزوم یکی از بزرگان فامیل . ضرورت ندارد که برای خواستگاری لشگرکشی شود .
سؤال : آیا خانواده داماد می توانند بدون اطلاع قبلی به خواستگاری عروس بروند ؟ 
جواب : گرچه این کار شدنی است ، ولی امروزه چنین عملی منسوخ شده و حمل بر بی نزاکتی می شود .
سؤال : خواستگار باید چه لباسی بپوشد ؟
جواب : خواستگار باید حتماً لباسی برازنده و متناسب مجلس خواستگاری بپوشد . از پوشیدن لباس های اسپرت ، شلوار جین و پیراهن آستین کوتاه باید خودداری بشود . همین طور همراهان هم باید لباسی مناسب بپوشند .
سؤال : برای مراسم خواستگاری چه هدایایی باید برد ؟
جواب : دسته گلی زیبا که نه خیلی گران باشد و نه خیلی کوچک وحقیرانه. اگر رنگ گلها  قرمز ، صورتی  و سفید باشد  بهتر است . ازبردن گلهای زرد خودداری نمایید . بردن یک جعبه شیرینی هم معمول می باشد .
سؤال : در مراسم خواستگاری چه حرف هایی باید زده شود ؟
جواب : یکی از اعضای فامیل که دارای سروزبان بهتری است باید یخ این گونه مجالس را با شیرین سخنی آب کند و منظور و مقصود را خیلی خلاصه بیان کند و از شوخبه ی های بیجا و گفتن لطیفه های برخورنده جلوگیری کند .


در اداه بخوانید

نکته هایی درباره نامزدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.